::-webkit-scrollbar-thumb:vertical {background-color:pink;height:80px;}::-webkit-scrollbar-thumb:horizontal {background-color:#CCC;height:10px !important;}::-webkit-scrollbar { height:10px;width:11px; background-color:#000;background-image:

liyana

Tuesday, September 20, 2011

MY STORY. !

Salam..
nie kire cer yana laa..bace tahu..(:

“Pang...pang...pang...”bunyi tamparan yang kuat dari bilik Yana.

Yana menangis tersedu-sedu sambil berkata..”Apa ni ayah!.kenapa ayah tampar yana?”

“Kau diam!. Jangan menangis!.kau sama je dengan mak kau..cukup laa mak kau buat ayah macam ni.”

“Kau bukan ayah aku lagi..aku benci kau!”kata hati kecil Yana.

Yana menangis...menangis dan terus menangis..”Sebab Yana tak mahu tolong ayah masak je..ayah sanggup tampar Yana..Yana pening laa..banyak kerja rumah nak kena siapkan.”

“Kau diam!. Jangan nak menjawab pula!. Kau jangan kurang ajar Yana.!”

Lalu,,ayah meninggalkanku sendirian di bilik..setelah ayah keluar dari bilik..dalam keadaan menangis lagi..aku pergi ke rumah nenek..aku hempas pintu rumah tanda protes!.

“Assalamualaikum..nek..!!owh..nek..buka pintu nek...”kata Yana dalam suara tangisan..

Selepas memberi salam..nenek datang membuka pintu..”kenapa nie Yana?kenapa menangis..”kata nenek terkejut.

“Ayah tampar Yana nek..”jawab aku.

“Apa?!berani dia tampar kau..tunggu dia..”kata nenek dengan nada yang marah!.

Kenapa aku pula yang jadi mangsa keadaan..aku tak suka ada family macam nie.selalu gaduh-gaduh..Lalu..pergaduhan antara ibu dan ayah aku bermula sampai suatu ketika,.Aku diberitahu bahawa ibu dan ayah telah bercerai!.aku tak boleh terima..aku dah besar..aku boleh berfikir secara matang..tapi,aku tak boleh nak buat apa-apa kerana itu adalah pilih diaorang berdua.

Lalu,hari raya tahun ni,,sungguh tidak gembira.aku merasakan kelainan.Lalu,aku berhasrat untuk berubah..tetapi,aku mendapat banyak tentangan dari kawan-kawanku.

Aku pakai tudung labuh bersama budda keluar outing..semua tidak setuju dengan perubahan aku..diaorang kata “Kau pakai tudung labuh..pakai budda tapi,,kalau perangai kau tak ubah lagi..tak guna laa..”

Tetapi,aku hanya mendiamkan diri..kawan-kawan baik aku..semua menjauhkan diri daripada aku.kenapa ya?malu kot ade kawan macam aku.tapi,aku memang mahu berubah..aku ambil keputusan untuk kembali seperti biasa..”Tiada tudung labuh,budda n normal”kata hati kecilku.aku mahu mula dari bawah.betulkan perangai dulu.baru pakai tudung labuh dan terusnya.

Aku tak mahu dapat surat layang lagi.surat layang yang aku terima berkata”Salam.kalau kau nak berubah..berubah lah betul-betul..jangan lah nak kerek-kerek ngan tudung labuh kau tu...kau dah pakai tudung labuh tuh..jagalah perangai kau kat sekolah.terutamanya dengan budak laki”

Setahu aku..aku dekat sekolah..aku just rapat dengan Irfan..itupun,kalau dia cari aku..tak apa laa...bak kata seorang hamba Allah ni.”manusia selalunya, Nampak yang baik tu jahat..yang jahat tu bagi diaorang..tak ada bende laa..normal la tu”betul lah apa yang hamba Allah tu kata.

Perkenalan aku dengan hamba Allah tu hanya lah satu kebetulan..tidak sangka kami akan berkenalan. “Terima kasih Ya Allah..hambamu ini amat bertuah dapat berkawan dengan dia..”hatiku selalu berdoa supaya kami tetap akan berkawan.!

Yasmin,salah seorang daripada kawan baikku..aku risau!....risau..dia ada penyakit..tapi,aku tak mahu tunjukkan kerisauanku kepadanya..aku tak sanggup melihat dia menangis sakit..Yasmin,hanya doa yang aku dapat beri..aku selalu berdoa untuk kau”Ya Allah,aku mohon,kau sembuhkanlah penyakit yang dihadapi oleh yasmin,.buatlah dia sentiasa gembira..jangan lah kau uji dia dengan ujian yang tak dapat dia hadapi..

Fatin,kawan baikku juga,walaupun aku selalu memarahi dia..tetapi,di dalam hati aku sebenarnya sayang akan dia..aku mahu tengok kami berjaya bersama-sama..”Ya Allah..kekalkan lah persahabatanku dengan dia.andai,suatu hari nanti,aku pergi sebelumnya...aku mohon,kau jaga dia baik-baik..janganlah kau sesatkan dia ke jalan yang kau murkai..”

Shafina,kawanku sebilik..aku amat risau akan dia..aku mengharapkan dia dapat berubah..aku takut...dia anak sulong..banyak tanggungjawab dia ...tanggungjawab dia kepada mama ,adik-adik dan pelajaran dia...”Ya Allah,kautkan lah iman dia supaya dia sentiasa ingat kepada mu..aku tidak mahu persahabatan kami terputus sebab aku selalu menegurnya dan dia akan tetap melakukan nya..ampuni lah dosa dia dan aku Ya Allah...hanya kepadamu aku mengadu...”

“Suhailah,kawanku yang memahamiku..tetapi,,aku minta kepadamu Ya Allah.,limpahi lah keluarganya rezeki yang melimpah..bantuilah dia Ya Allah..baru aku faham erti SYUKUR..Ya Allah,aku bersyukur dengan apa yang ada Ya Allah....Maafkan daku,limpahilah dia dengan rezeki yang melimpah..aku tidak sanggup melihat aku dalam keadaan senang tetapi,,kawan-kawanku susah hati...

Wan Raidah,seorang kawan baikku yang gamble...tak pnah ambil tahu tentang apa-apa pun.Alhamdulillah,dia dapat membawa dirinya lagi..”Ya Allah...limpahilah dia kebahagiaan...janganlah kau biarkan dia dalam kesedihan....biarlah aku saja merasai kesedihan itu...aku mohon kepadamu,berikan lah dia keimanan supaya dia dapat mengenalimu dengan lebih mendalam..

Ya Allah,maafkan aku..aku banyak buat dosa...aku mohon kau maafkan ku.Ya Allah.,kuatkan imanku untuk menghadapi semua ujianmu...janganlah kau beri ku ujian yang tak tertanggungku..Ya Allah,selamatkan ikatan persahabatanku...jangan lah kau runtuhkan apa yang kami bina selama ini..

No comments:

like