::-webkit-scrollbar-thumb:vertical {background-color:pink;height:80px;}::-webkit-scrollbar-thumb:horizontal {background-color:#CCC;height:10px !important;}::-webkit-scrollbar { height:10px;width:11px; background-color:#000;background-image:

liyana

Saturday, September 24, 2011

M A R I___B E R C I N T A ! !


S A L A M,, warning duluw nie..kalo korang tak S A N G G U P nk bace bnde nie..bek tak usah bace tahu..pnjang la jugak cer aku kali nie!.

Kehidupan nie macam rodakan..sekejap kita dibawah..sekejap kita diats..macam kita nie..tak semua manusia tu prefect..kita kene terima kenyataan yang hidup kita di muka bumi Allah nie hanyalah sementara tahu.!kita kena balance antara duniawi dan akhirat..kerana sekarang dunia dah semakin tua..goyang dan tidak kuat lagi. Zaman sekarang,sedar tidak sedar kita macam kembali kepada zaman jahiliah..zaman yang kita tidak wujud lagi...oleh itu,kita kenapa ingat..kena sedar ..come on friend!dari sekarang kita kne bercinta.!tetapi,bukanlah bercinta dengan sesama kita..belum masenye kita yang berumur bwah 18 tahun bercinta sebenarnya.. tetapi,hakikatnya.. ramai remaja yang telah bercinta..bercinta bagai nak mati,tetapi akhirnya dengan pergaduhan..kecewa hati dipermainkan..daripada kita bercinta dengan sesama manusia..baik kita bercinta dengan Allah S.W.T..kita sering berkumpul dan berbicara tentang cinta,pasti kita akan mndengar dengan penuh minat..bukan kerana kita sedang bercinta dengan seseorang..tetapi perasaan itu memang ada di setiap hati manusia.tinggal lagi,kita tak luahkan kepada sesiapa je kan..!?

Namun kita kena tahu yg sering kita ikuti adalah perasaan cinta antara sesama manusia..ce kita ubah perasaan cinta itu kepada bende lain..contohnya,bercinta dngan ilmu..kerana,ilmu itu wajib dipelajari tahu!...(: sebagaimana yang tertulis dlm hadis riawayat Ibn Majah dan Abu Ya’la,daripada Anas bin Malik r.a.. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim...(: kita diwajibkan mempunyai ‘perasaan’ dengan ilmu, kita diwajibkan ‘into’ dengan ilmu,kita diwajibkan ‘bercinta’ dengan ilmu. Boleh ker tak, W A J I B terima ‘jodoh’ dengan ilmu.

Ilmu apa yang kita kenaa terima cintanya? Contohnya,satu ari tie,kita ditakdirkan bercinta dengan seseorang..amacam?dari ciri apakah yang kita jatuh hati kepada dia? Rupa paras?harta? keturunan? Atau kebaikan dan agamanya? Sudah tentu jawapan klise,iaitu kebaikan dan agamanya, kerana dengan dua bende tu akan mmbawa hidup kita lebih tenang dan selesa. Begitu gak nan ilmu, dengan penuh perasaan kita hamparkan cinta kepada ilmu kebaikan, iaitu ilmu yang mmbawa manfaat dalam kehidupan kita. Kita belajar nie bukan sebab nk lulus pekse je tahu!. Kita gunakan tu dlm kehidupan seharian. Itu baru dinamakan bercinta dengan ilmu or yg salu bebudak nie ckap” Angau nan ilmu.” So bercinta nan ilmu la lagi bagus... itu baru yang “ T E R B A I K ! “

No comments:

like