::-webkit-scrollbar-thumb:vertical {background-color:pink;height:80px;}::-webkit-scrollbar-thumb:horizontal {background-color:#CCC;height:10px !important;}::-webkit-scrollbar { height:10px;width:11px; background-color:#000;background-image:

liyana

Wednesday, March 16, 2011

Cintaa ku yunk sebenar,, :)

assalamualaikum,,
yana naa jdik arn diri yana sbgai kekasih Allah,,
kerna is akn mdtgkan ketnangan...
Org yg pling bhagie ialah org yg mnjadikan
kemuncak dan mtlamat utmenyerr adelah mencintai Allah..

Alangkah bermaknanye firman Allah ini:

"Dia mencintai mereka dan mereka mencintai-Nya."

(Surah Al-Maidah:54)

Ramai ulama tafsir berkata: "Tidak ade yg mnghairankan dalam '.... mereka mencintai-Nya...' tetapi yg mnghairankn 'Dia mencintai mereka....' Allah mnjadikan, mmberi rezeki, melindungi, dan memberi anugerah-Nya kepade mereka, tetapi Allah juga mncintai mereka.

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikuti daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu."

(Surah Ali Imran:31)

Mari kita perhatikan kehormatan Ali bin Talib, yang merupakan mahk0ta yg bersemayam dia atas kepalanya: Seorang yg mencintai Allah dan Rasullah.

Ada seorang sahabat Rasullah yg sngat snang mmbaca: 'Qul huwallahu Ahad.' Bacaan itu selalu diulang-ulangnye dlm tiap-tiap rakaat, sllu dibaca dlm zikirnya, sllu diucapkannya, sllu diingt untuk menyegarkan hatinya, dan untuk menggerakkan angota tubuhnya. Baginda Rasullah bersabda, ertinya: "Kecintaanmu padanya akan mmbuatmu masuk syurga."

Alangkah indahnya dua rangkap puisi yg pernah yana bace dahulu dlam riwayat hidup seorg ulama:

Jika cinta orang yang mabuk cinta kepada Laila dan Salma sudah merampas hati dan fikiran.Lantas apa yg dilakukan oleh orang yg mbuk cinta yg didalmnye mengalir rasa cinta, kepaa Yang Maha Tinggi?

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani berkata: 'Kami dalah anak-anak Allah dan amat disyangi-Nya". Katakanlah (wahai Muhammad): '(Klau betul demikian)maka mengapakah Ia myeksa kamu dengan sebab dosa-dosa kamu'?"

(Surah Al-Maidah:18)

Cerita cinta Majnun terhadap Laila yg sngat terkna itu, mnunjukkkan bhawa Majnun akhirnya dibunuh oleh cintanya sendiri kepada Laila; Qarun dibunuh oleh cintanya kepada harta benda, Fir'aun dibunuh oleh cintanya kepada kdudukan, tetapi Hamzh, Jaafar dan Hanzhalah mati kerana cinta mereka kepade Allah dan Rasullah.Alangkah jauh jarak yg memisahkan antara kedua-duanya, Majnun,Qarun dan Fir'aun di satu pihak; Hamzah, Jaafar dan Hanzhalah di pihak yg lain..

oleh kerana itu ,,Cinta kita kepade manusie,,tidak mmbawa kita ke mana2..eloklah kita mencintai Allah daripada Manusie!!..

Wassalam!!,,,

3 comments:

Anisa Liyana said...

ye. betul tuh :)

Anisa Liyana said...

yes , betul tuh yana , itulah cinta yang sebenar-benarnye :)

Liyana Lisya said...

@Anisa Liyana
hurmmm,,
tengz kasi support!,,

like